Beste lezers,
Ik ben leerkracht bewegingsopvoeding en laatstejaarsstudent
kleuteronderwijs aan de Katholieke Hogeschool in Leuven. Voor het vak Religie, Zingeving en
Levensbeschouwing heb ik een onderzoek gedaan rond “omgaan met verlies in de
kleuterklas”.
Waarom kies je voor zo’n emotioneelgeladen onderwerp? Als
kleuteronderwijzeres zal ik toch ooit geconfronteerd worden met verlies en hoe
pak je dat dan aan. Bij aanvang van het onderzoek wist ik totaal niet hoe eraan
te beginnen. Nu kan ik zeggen dat ik me veel veiliger en voorbereid voel en dat
ik met een gerust hart voor een klas kan staan. Het onbekende gevoel is nu
vertrouwder geworden.
Om dit onderzoek zo representatief mogelijk voor te stellen,
haalde ik veel informatie uit boeken rond rouwen met kinderen, websites en
zelfs uit levende bronnen. Ik interviewde Manu Keirse, auteur van het boek “Kinderen
helpen bij verlies” en maakte zelf een troostkoffer.
Een rouwproces bij kleuters moet ernstig genomen
worden. Het gebeurt wel eens dat ze aan
hun lot overgelaten worden omdat ouders teveel met eigen verdriet bezig zijn of
omdat het onderwerp gewoon vermeden wordt. Laat
hem maar even doen, hij is verdrietig. Om
de dood te begrijpen zijn ze nog veel te jong. Niets is minder waar.
Kleuters rouwen en zitten wel degelijk met met vragen. Maak het a.u.b.
bespreekbaar binnen de klas. Rouwende kleuters hebben een veilig gevoel en veel
genegenheid nodig. Ze hebben recht op de waarheid, daarna zullen ze op hun
eigen manier rouwen, met hun gevoelens omgaan. Houd er rekening mee dat
kleuters dit minder op een verbale manier zullen doen. Zij uiten hun verdriet
in spel, tekening, praten over een prentenboek,... Geef hen de kans in de klas
om met hun verdriet om te gaan, en dit op hun eigen tempo.
Mijn boodschap aan elke onderwijzer, ouder, iedereen die dit
leest: wees voorbereid op de dag van het
verdriet, informeer jezelf. Wees ervan
bewust dat een kleuter wel degelijk rouwt en dat hij de steun van een vertouwd
volwassene best kan gebruiken. Houd het onderwerp bespreekbaar, levendig in de
klas in plaats van het te negeren.
Iedereen heeft iets meegekregen waarmee je kleuters kan
helpen: een hart op de juiste plaats. Laat hen weten dat je er voor hen bent,
steun en troost hen door dik en dun.
Sandra De Brue
Geen opmerkingen:
Een reactie posten