donderdag 21 juli 2011

Stap 3: mijn onderzoeksvragen

Beste bloggers,

Het was even een denkwerk. Enkel over de eerste vraag heb ik niet nagedacht, die spreekt voor zich. Omdat ik over dit onderwerp weinig praktisch weet lijkt het me evident me af te vragen hoe kleuters rouwen, hoe zij tegenover de dood staan.

Hier volgen mijn  vragen:

  1. Hoe rouwen kleuters? Wat denken ze over de dood en hoe staan zij hier tegenover?
  2. Rouwt een kleuter van 3 jaar anders dan een kleuter van 5? Hoe kan een kleuteronderwijzeres hen helpen bij de verwerking?
  3. Welke verschillende soorten lesmaterialen bestaan er reeds (of hoe doen kleuteronderwijzeressen het nu) en hoe zou ik het in de toekomst doen?
Ik wandelde door Brussel, op weg naar een sollicitatiegesprek, en ik zag er een moskee. Van moskee en ramadam gingen mijn gedachten naar de kerk, naar mijn taak van RZL. Eigenlijk weet ik ook niet veel over hoe andere religies omgaan met de dood. Ik vermoed dat als ik hier zal werken er een mix van culturen en godsdiensten in mijn klasje gaat zitten. Ik voeg er nog een extra vraag aan toe

    4.  Wat zijn gewoonten, rituelen van andere religies bij de dood, een verlies?

Mijn verwachtingen over deze leervragen

Ik vind verdriet, de dood,... absoluut geen leuk onderwerp. Praten, erover nadenken doe ik niet graag. Maar ik besef dat dat een deel wordt van mijn taak als kleuteronderwijzer. Daarom wil ik voor mezelf preventief werken. Ik heb nog geen klasje, ik kom er NOG niet mee in contact, maar in de toekomst zal dat ooit wel het geval zijn.

Ik wil "het verdriet" voor zijn. Ik wil weten hoe ik er dan mee moet omgaan en voorkomen dat ik met een mond vol tanden voor mijn klasje sta. Dit alles zal ik leren door er eerst over te lezen, daarna te praten met mensen die al een verlies meemaakte, info vragen aan kleuteronderwijzeressen. Dit zijn allemaal dingen die ik hoop te kunnen verwezenlijken. Daarna trek ik mijn conclusie en beschrijf ik hoe ik het later zou willen doen. Voorlopig is dit nog een groot vraagteken maar met de antwoorden op mijn onderzoeksvragen zal ik toch al een grote stap verder staan.

Zo, dit zijn de vragen. In de volgende berichten zullen de gevonden antwoorden verschijnen per geraadpleegde bron.

Sandra



Geen opmerkingen:

Een reactie posten