dinsdag 16 augustus 2011

Stap 5: gedichtenbundel


Bron: Fiddelaers-Jaspers R. (2004). Kun je de dood ook groeten? 101 afscheidsgedichten. Kampen: uitgeverij de kok.

Dag bloggers,

Zoals beloofd: enkele gedichtjes die je kan voorlezen in de klas (vraag 3: lesmaterialen). Let wel op: sommige gedichten zijn zeer emotioneel, misschien iets te confronterend. Aan de juf om uit te maken of de kleuters dit aankunnen.

Veel leesplezier,

Sandra


Bij de dood van een vader of moeder

Papa's mogen niet doodgaan, Yvonne van Emmerik

Er is eens een vogel gestorven
en een goudvis is ooit doodgegaan
en ook het konijn van Marieke
daarvan was ik ondersteboven,
ik wist toen dat dood kon bestaan.
Maar papa's die mogen niet doodgaan
niet mijn vader die groot is en sterk.
Wat moet ik daar nu mee aan?

Eerst dacht ik: hij slaapt alleen maar,
hij rust gewoon een beetje uit.
Maar hij is zo koud en hij zegt niets,
er is geen enkel geluid.
Hij is zo stil als de sneeuw
in de vroegte van de morgen,
zo leeg als de jas aan de kapstok.
Trok hij zo zijn lichaam uit?

Waar is hij gebleven sindsdien?
Papa, ben je een engel geworden,
een onzichtbare engel met vleugels?
Wil je dan mijn beschermengel blijven,
ook al zal ik je niet kunnen zien?
Zo zal ik je dichtbij me weten,
want papa's die mogen niet doodgaan,
wel engelen worden misschien.


Ik rouw van jou Michiel

Lieve mama ben je daar?
hier is je jongste zoon
Jij bent m'n mama voor altijd
ik hoor bij jou gewoon.

Lieve mama hoor je me?
Hier ben ik, op de grond
we zouden samen moeten zijn
maar jij loopt in de hemel rond.

Lieve mama luister je?
was ik niet lief genoeg?
ik zal voortaan echt alles doen
wat je me toen vroeg

Lieve mama kom toch terug!
ik hou zoveel van jou
ik mis je zo ontzettend veel
mama, ik rouw van jou.


Bij de dood van een opa of oma

Opa is nieuwsgierig  Karel Eykman

Je weet het,
als mensen oud zijn,
dan worden ze niet meer groot.
En als ze dan nog ouder zijn
dan gaan ze tenslotte dood.

Maar als je je opa gaat vragen
wanneer hij nou eens dood zal gaan,
dan zal je opa zeggen:
"dat gaat je geen donder aan".

Dat komt zo:
als mensen oud zijn,
dan willen ze nog niet weg,
omdat ze zo nieuwsgierig zijn:
wat komt er van jou terecht?

Want opa's zijn altijd nieuwsgierig
naar wat voor soort mens je wordt.
Hij kan het nog niet precies raden,
want daarvoor leef jij nog te kort.


Verhuis  Geert de Kockere

Oma had het nog
zo mooi bedacht:
doodgaan
is verhuizen in de nacht.

Waar naartoe?
Wie helpt jouw koffers dragen?
had ik haar nog willen vragen.

Maar gisteren
is oma plots verhuisd

Heel alleen en zonder koffers.
Ik weet niet eens waarheen...


Bij de dood van een dier

Pleisters  Hans Hagen

onze poes is al zo groot
hij gaat al bijna dood misschien
als je dood bent, ben je stil
dan is er niks meer wat je wil
dan kun je niks meer horen
niks meer zien
dan kun je nooit meer wakker zijn
dan hoef je ook geen pleisters meer
dan krijg je nooit meer pijn


In de kring  Nannie Kuiper

Maandagmorgen in de kring
en vertellen aan elkaar,
hoe het in het weekend ging.
Heel verschillend, luister maar...

Roelof rende met zijn zusje
door de duinen naar het strand,
met daarachter lekker langzaam
papa, mama, hand in hand.

Liesbeth mocht het boekje kopen
dat ze in de winkel zag
en het mooist van allemaal vond.
Ja, een fijne zaterdag.

Boris kreeg een bloementuintje,
helemaal voor hem alleen,
met wel honderd kleine plantjes
en een hekje er omheen.

Roosje speelde op haar kamer
met haar oude poppenhuis,
zaterdag en ook nog zondag.
Roosje bleef het weekend thuis.

En op zondag ging de hamster
van Marieke zo maar dood.
Daarom moet ze nu nog huilen,
zit ze bij de juf op schoot.

Maandagmorgen in de kring
en vertellen aan elkaar,
hoe het in het weekend ging.
Heel verschillend - dat is waar!


Vogeltje  Ed Franck

Vogeltje ziek? Vogeltje pijn?
wil je bij je mama zijn?

oogjes dicht, nekje bloot
oooh... het vogeltje is dood
gevallen uit de heg
poes! scheer je weg!

waar is mijn schop?
een graf, een bloem erop
dag vogeltje dood
nu ben je niet meer bloot


Verdrietig, bang en boos

Dood  Nannie Kuiper

Als iemand doodgaat
die je heel goed hebt gekend,
dan is het nogal logisch
dat je erg verdrietig bent.

Misschien is het je oma.
Misschien is het je hond.
Misschien is het een ander,
die je ook zo aardig vond.

Als er iemand doodgaat
die je heel erg goed hebt gekend,
dan is het nogal logisch dat je erg verdrietig bent.

Want doodgaan is: iets missen.
Het maakt je ook zo bang.
Toch zul je eraan wennen,
al duurt het vaak heel lang


Een beetje stil  Connie Vollenhoven.

een beetje stil vandaag
meer is er niet
ik ben niet boos of zo
heb geen verdriet
een beetje stil vandaag
toe laat me maar
een beetje stil vandaag
is toch niet zo raar


Over doodgaan en andere vragen

Als je dood bent...   Rindert Kromhoud van der Meer

Als je dood bent,
zegt mijn vader,
slaap je heel erg lang
heb je nooit meer iets te vrezen
ben je nooit meer bang.

Als je dood bent,
zegt mijn moeder,
voel je nooit meer pijn
ga je heel hoog naar de hemel
daar is het echt fijn.

Als je dood bent,
zegt mijn opa,
verdwijn je in de grond
lig je in een houten kissie
voor altijd op je kont.

Maar ze weten er niks van
en ze zeggen dus maar wat
weten niet wat te beginnen
van de dood kan je niet winnen
slaan daarom maar aan 't verzinnen
dood is dit of dood is dat!

Maar als je dood bent,
zeg ik zelf,
wat er dan gebeuren gaat
voor wie je dat wel kan vertellen
is het nu te laat.


Een probleem   Willem Wilmink

Vandaag vroeg mijn zoontje
met angstige stem
Als iemand dood is,
wat gebeurt er dan met hem?

Nu ken ik wel iemand
die daarover zegt:
Wie dood is die komt
in de hemel terecht.

Dus boven de wolken,
dus altijd mooi weer,
met een bal in het gras,
en ijsjes, meneer!

Maar weer iemand anders
vertelde zowaar:
Als je dood bent dan komt er
een tovenaar,

dan tovert hij aan je,
en word je een dier,
een mus of een tijger,
een leeuw of een mier.

Zelf mag je kiezen
welk dier je wilt zijn:
een mug of een olifant,
of een konijn.

Maar op een morgen
ben ik gegaan
naar een man die heel oud was,
dus gauw dood zou gaan.

Of ik een dier word
zei deze man,
of ik in de hemel kom,
'k weet er niks van.

Maar als ik dood ben
is 't eerste wat ik doe:
Honderd jaar slapen
want ik ben moe.

Ik stuur je een brief aan een rode ballon    Yvonne van Emmerik

Ik stuur je een brief aan een rode ballon
Je bent nu zo ver en
ik kijk naar de sterren
en wou dat ik je bereiken kon

Misschien ben je nu wel heel dicht bij de zon
Zal de wind voor je waaien?
Mag je zwieren en zwaaien
en drijven en zweven net als mijn ballon?

Zonder geluid komt hij nu naar je toe
al zit ik vanbinnen
je naam uit te schreeuwen

Ik wil met je praten al weet ik niet hoe
Mocht je hem vinden
laat het dan even, heel even maar sneeuwen?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten