woensdag 28 september 2011

Bron: website kuleuven.be/pastoraal/rouwen op school

Beste bloggers,

Extra bron: www.kuleuven.be/thomas/pastoraal/rouwen_op_school


Hier vind je nog meer informatie over draaiboeken rond verlies op school, enkele getuigenissen en tips. Eigenlijk kwam dit wat overeen met wat er in de reeds beschreven boeken stond. Vooral de getuigenissen zetten weer aan tot nadenken. Ik zal mijn mening over: "ach, het gebeurt in andere scholen, niet in mijn klas" dringend moeten herzien. Voor je het weet gebeurt het in jouw klas, jouw omgeving.

En blijkbaar zijn er toch scholen die zo'n draaiboek hanteren (maar er stond toch ook een getuigenis is van hoe het draaiboek in het water kan vallen). Mooie voorbeelden van deze draaiboeken vind je op de website terug.


http://www.kuleuven.be/thomas/images/pastoraal/rouwen_op_school/Artikel_Areopaag_%20Rouwen_op_school.pdf

Maar nog het meest interessant vond ik het artikel van Ellen De Boeck, praktijklector K.U.Leuven. (link hierboven). Hierin werd een onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin leerkrachten zich bekwaam voelen om rouwende leerlingen te begeleiden. Het was zo herkenbaar. Ik heb het al ergens weergegeven: ik behoor tot de praktijkleerkracht met weinig kennis rond thema dood en rouw. Deze leerkrachten kijken vooral naar de leerkrachten godsdienst want zij weten wel hoe het moet. Dat doet me terug denken aan mijn ervaring rond "het plots verdwijnen van een leerkracht uit de school" (stap 2). Wie ging ik toen halen: de leerkracht godsdienst. Eigenaardig hoe je alles een plaats kan geven door jezelf over een onderwerp te informeren. Hoeveel keer heb ik al gezegd: ah ja! Zoveel wordt me nu duidelijk.

Ook dit artikel pleit om verlieservaringen te integreren binnen de lerarenopleiding. Hoe oud is dit artikel? Ik heb deze materie in mijn opleiding alvast niet gehad. Maar ik heb er wel zelf voor gekozen om me hierin te verdiepen.

Mijn mening over dit artikel t.o.v. mezelf. Ik ben goed bezig, informeer jezelf grondig. Het zal de begeleiding van rouwende kinderen in mijn toekomst vergemakkelijken. Ik behoor toch niet meer bij de praktijkleerkrachten zonder kennis van rouwverwerking. Wat niet wil zeggen dat bijscholingen onnodig zijn. Bestaan er eigenlijk wel bijscholingen rond dit thema?

Je ziet, je valt van de ene vraag in de andere. Gewoon door je te informeren. Ik ga eens op zoek naar mogelijke bijscholingen. Misschien kan ik dit als extra informatie toevoegen bij mijn 3e onderzoeksvraag over lesmaterialen. Je hoort erover in een van de volgende berichten.

Sandra.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten