maandag 26 september 2011

Bron: websites lesmaterialen

Dag bloggers,

Momenteel schuim ik de websites af, op zoek naar lesmaterialen. Een opsomming van deze sites is terug te vinden in een van de vorige berichten (stap 4).

Het verbaast me hoe weinig hiervan terug te vinden is. Misschien denk ik te praktisch. Ik verwachtte toch wat te vinden in gebruiksklare vorm. Het is er wel, maar steeds tegen betaling.

vb: een verdrietkoffer kost al snel 425 euro. Of wat dacht je van "een wereld vol troost" voor slechts 158 euro?

Interesse, neem dan eens een kijkje op http://www.averbode.be/ (wereld vol troost, rouwen) of http://www.in-de-wolken.nl/ (verdrietkoffer).

Als ik iets uitgewerk vind, dan is het voor het secundair onderwijs. Misschien ook logisch: op zo'n leeftijd is verdriet of rouwen een echt bespreekbaar onderwerp. Onderstaande link gaat naar een spel waarbij men zelfs niet in contact moet komen met een overlijden. Het onderwerp bespreekbaar maken voor het moment dat je er wel mee geconfronteerd wordt. Mooi.

Bijhorend boek: kinderen helpen bij verlies, mijn eerste bronnenboek.

http://www.spelinfo.be/vooraltijd/overzicht.html
Zoals ik in mijn vraag (welke lesmaterialen en hoe zou ik het doen) al aangaf, ga ik op zoek naar een manier waarop ik het zou doen. Ik heb me gebaseerd op de website www.kuleuven.be/thomas , ook reeds besproken in een vorig berichtje. Hierbij mijn versie:

Ik leg een tranenmap aan (die natuurlijk door ervaring zal uitgebreid worden) in een tranenkoffer.

Inhoud:

- lessugesties uit de informatiemap kinderen rouwen ook (bron 3)
- stukjes tekst van mijn weblog (vb hoe rouwen kinderen, verschillende fases, andere religies...)
- het prentenboek Rikki en de eekhoorn (mijn favoriete prentenboek om te werken rond verlies)
- overzicht titels en auteur van de prentenboeken rond verdriet
- een CD klassieke muziek (sereen), CD Conquest of Paradise (The lonely sheperd, Concierto d'aranjuez...)
- een fotokader (waar eventueel een foto inkan van overleden persoon, dier)
- repels papier (we versieren met de klas de repels en maken er een krans van)
- een kaars
- tekenpapier: wie wil een tekening maken voor....
- gebedjes en gedichten (ook terug te vinden in een vorig bericht)
- een zwarte doek: een rouwhoekje in de klas
- vingerpopjes: dramatisch spel
- blauw papier met een grote traan: we maken onze eigen tranen. Teken wat je ooit verdrietig heeft gemaakt. Later wordt dit in de kring besproken. Verdriet hoeft niet enkel over rouwen en dood te gaan, en zo betrek je andere kleuters bij het verdriet van die ene kleuter die rouwt.

Als ik deze inhoud bekijk is het toch al heel wat. Natuurlijk is de manier van aanpak bij elk verlies verschillend. Het belangrijkste blijft nog steeds dat je het met de kleuters bespreekbaar maakt, dat het onderwerp verdriet toch nog speels wordt aangepakt. Verdriet is absoluut geen taboe, het is realiteit waar iedereen ooit mee geconfronteerd wordt.

Ik ben superfier op mijn tranenkoffer, een donkerbruine kartonnen koffer met een grote witte druppel op het deksel. Al wat ik nodig heb hoef ik er maar uit te nemen.
Ook al was het geen opdracht om deze te maken voor RZL, ik ben echt blij dat ik hem kant-en-klaar staan heb. En ik ben er zeker van dat niet elke kleuterjuf zo'n koffer heeft.

Misschien een aanrader om zelf te maken. Alle info staat op deze blog.

Sandra



Geen opmerkingen:

Een reactie posten